Gisteren las ik in de krant dat zowel de gemeente Sittard-Geleen (opnieuw) als ook DSM duidelijk afstand nemen van het communicatieplan over de CO2-opslag. Los van de gemeente (van wie ik zo’n reactie ook gewoon verwacht), ben ik blij dat DSM nu heeft begrepen dat ze het niet bij het weigeren van commentaar op deze zaak kon laten.
Ik heb het persbericht erop nagelezen (klik HIER voor het persbericht) en natuurlijk houdt DSM toch weer een slag om de arm: het communicatieplan mag dan wel in de prullenbak liggen, maar volgens DSM ligt de uitvoering van de CO2-opslag alleen (tijdelijk) even stil als gevolg van een paar problemen rondom vergunningen. Ik heb de indruk dat het oorspronkelijk de bedoeling van DSM was om samen met het ministerie van Economische Zaken een soort ‘verkorte’ vergunningsprocedure te volgen, waarbij inderdaad de mogelijkheden voor inspraak en bezwaar flink zouden zijn beperkt. Gelukkig heeft in ieder geval gedeputeerde Kersten dit weten tegen te houden en moet alsnog de ‘Koninklijke Vergunningsweg’ worden gevolgd. Op die manier kunnen burgers en de andere belangengroepen (denk onder meer aan Milieufederatie en Graetheidecomité) in ieder geval niet worden overgeslagen!
DSM moet wel begrijpen dat ze bij alle toekomstige plannen nu een extra kritische bevolking tegenover zich ziet, die zich op ieder punt zal afvragen of ze nu wel serieus en tijdig wordt geïnformeerd en ook nog inspraak heeft, of dat de informatie deel uitmaakt van een campagne van misinformatie. DSM: hier ligt een behoorlijke uitdaging voor je om te laten zien hoe transparant en eerlijk je het met de Sittardse en Geleense burgers voor hebt.
En straks nog de LPG-nachttreinen?
Op een ander – gerelateerd - punt: in de krant stond ook de aankondiging van Sabic dat men nog veel meer LPG-wagons vanuit Eindhoven via Sittard naar Geleen wil halen. Bedrijfseconomisch misschien wel te begrijpen: gas is nu relatief goedkoop en de goedkoopste vervoersmethode is via het spoor. In een eerder overleg heb ik gevraagd waarom er niet per binnenschip kan worden getransporteerd. Immers, er lopen al leidingen tot bijna aan de binnenhaven van Stein. De reden is – wat Chemelot (als transporteur ten behoeve van Sabic) betreft - simpel: de aanbieder van het gas heeft zelf geen voorzieningen voor transport over water. Het zou extra geld kosten om het alsnog over te pompen in binnenschepen en dan zou het financieel voordeel van LPG tegenover andere grondstoffen weer verdwenen zijn.
Los van het gevaar van LPG-treinen (ondanks de zogeheten warme-BLEVE-vrije methodiek, die echter niet garandeert dat een enkele wagon toch kan exploderen met een enorme krater tot gevolg; test-video’s zijn zo te vinden op YouTube), maak ik mij vooral ook zorgen over het tijdstip van die mogelijke transporten.
Het spoor tussen Sittard en Maastricht is nu al heel zwaar belast, vooral met personenvervoer. In toekomst wil de overheid dat openbaar personentreinvervoer nog verder gaan stimuleren. Aangezien ik niet verwacht dat we op korte termijn rails gaan bijplaatsen, kan het niet anders dan dat daardoor het treinvrachtvervoer overdag onder druk komt te staan en naar de nacht zal (moeten) gaan verschuiven. Het spoorboekje voor personenvervoer bepaalt straks wanneer er nog vrachttreinen kunnen rijden. Het zou dus zomaar kunnen, dat de treinen met gevaarlijke stoffen over een paar jaar ’s nachts Sittard en Geleen binnenrollen, juist op het moment dat de grootste concentratie aan mensen thuis ligt de slapen. Bedenk dan dat ’s nachts de hulpverlening toch iets moeilijker op gang komt dan overdag, en het ‘worst case’ scenario ligt op de deurmat.
Door de provincie is navraag gedaan bij Prorail. Daar heeft men verzekerd, dat tussen Sittard en Maastricht overdag in ieder geval 2 slots per uur open blijven voor vrachtvervoer. Dat zal best kloppen. Ik vraag mij dan echter af voor wie die slots dan zullen zijn? Ik verwacht zelf dat internationale doorgaande vrachttreinen vanwege de complexe internationale logistiek dan voorrang krijgen boven treinen met een eigen Nederlandse bestemming. Als ik dan inschat dat de gewenste toename van LPG-vervoer van Sabic zal leiden tot zeker 8-10 treinen (van elk 750 meter lengte) alleen al naar Chemelot, dan kan het haast niet anders dan dat we in Sittard en Geleen op termijn te maken krijgen met een stroom van nachtelijke LPG-treinen. En dan tel ik de wagons met andere gevaarlijke stoffen nog niet mee. In Den Haag zijn met de uitwerking van het zogeheten Rijksbesluit Basisnet Vervoer Gevaarlijke Stoffen (geïnitieerd onder oud CDA-minister Carla Peijs) de politieke wissels voor dit beleid en voor een inperking van de publieke weerstand tegen dit soort ontwikkelingen al gezet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten