Terug naar de 'geen commentaar'-houding van DSM. Dat kan dus echt niet!
Voor de duidelijkheid heb ik er maar eens even de officieel gepubliceerde gedragscode over duurzaamheid van DSM bijgehaald. Die staat onder meer vermeld in hun zogeheten Duurzaamheidsstrategie. Even ter herinnering: afgelopen jaar heeft DSM opnieuw wereldwijd de eerste plaats gehaald met haar duurzaamheidsbeleid en daar in de media veel heisa over gemaakt.
Nu lees ik in die duurzaamheidsstrategie de volgende passages (onderstreping is van mijzelf):
"Hoe we werken aan duurzaamheidsverbetering
- Door te streven naar voortdurende verbetering van de veiligheid en gezondheid van onze medewerkers, onze klanten en de mensen die in de omgeving van onze vestigingen wonen
- Door ons een verantwoordelijke partner te tonen tegenover de samenleving"
De gedragscode gaat verder door te beloven:
"We hanteren niet alleen hoge ethische normen voor onze eigen activiteiten (…). Onze benadering is van begin tot eind geïnspireerd door onze Values: Respect for People, Valuable Partnerships en Good Corporate Citizenship.”
Met andere woorden: het bewuste tabelletje (en ongetwijfeld de nadere uitwerking in het niet-gepubliceerde communicatieplan) en de weigering om zelfs maar een reactie te geven, zijn tegenstrijdig met de eigen gedragscode van DSM!
Mijn oproep
Beste DSM: je bent van oorsprong een Limburgse bedrijf. Laat je eigen Limburgers nu niet vallen en maak je dus niet van deze zaak af met een simpel 'geen commentaar'. Dat is namelijk geen 'good citizenship'!. Geef toe dat je helemaal fout zit met dit communicatieplan en gooi het direct in de prullenbak. Beloof vervolgens dat je in de toekomst met open vizier, vroegtijdig en dus zonder dubbele agenda's met de bewoners zult gaan communiceren op basis van gelijkheid. In het belang van Limburg moeten we af van het beeld van 'geritsel tussen enkele bedrijven en de overheid'.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten