Vrijdag 29 augustus maakte de hele Statencommissie Fysiek Domein per bus een rondrit over het voorkeurstracé van de Buitenring. Ik had zelf in juni al alle varianten van het tracé ter plaatse bekeken, maar ik vond het een goed idee om nu op mijn gemak - met kaarten en ander schriftelijk materiaal bij de hand - de voorkeurroute van gedeputeerde Driessen en zijn projectteam te bekijken.
Het mag voor velen bekend zijn, maar ik zeg het hier toch nog maar een keer voor alle duidelijkheid: het voorkeurstracé is niets meer en niets minder dan een uitgewerkt voorstel (!) van het College van Gedeputeerde Staten (wat veel mensen noemen: de bestuurders) aan Provinciale Staten (wat we ook wel het Limburgs Parlement noemen). Het is uiteindelijk het Limburgs Parlement dat eind dit jaar beslist over de aanleg en het precieze traject van de Buitenring en niet de Bestuurders. Het Limburgs Parlement zijn de 47 gekozen politici van de verschillende politieke partijen. Namens de PvdA ben ik op dit onderwerp de woordvoerder, maar het mag duidelijk zijn dat ik het standpunt uitspreek dat we tegen die tijd als fractie gezamenlijk hebben bepaald.
Terug naar de rondrit: het is half twee 's middags en we zijn nog maar nauwelijks van station Nuth vertrokken, of we staan ter hoogte van de Naanhof in een lange file. Rond deze tijd zou je nauwelijks een file verwachten, maar hij is er wel degelijk. Later blijkt dat we - zonder ook maar ergens uit te stappen voor een nadere blik - over de hele afstand van 27 kilometer bijna 2 uur doen. Het lijkt er na een half uurtje rijden op alsof die eerste paar kilometers al het bewijs vormen van de noodzaak van een Buitenring. Een paar Statenleden maken die opmerking ook. Ook verderop is het prijs, als we over een overvolle Patersweg langs het Carbooncollege rijden, waar net de een grote groep leerlingen op de fiets klimt. Het is een drukte van belang. Als iemand die in Geleen nogal vaak te maken heeft met overschrijding van de maximaal toegestane fijnstof in de binnenstad, vraag ik mij af hoe de bewoners in Maria Gewanden en Brunssum over deze gezondheidsproblematiek denken. Is hier ook een overschrijding? Moet ik toch even navragen.
Ik ga hier nu niet verder de hele reis beschrijven, maar het is duidelijk uit de reactie dat voor enkele mensen in de bus met deze reis de toon voor de verdere discussie is gezet. Ter hoogte van de Brunssumerheide wordt de vraag gesteld hoever een Buitenring in dit beschermde Natura2000 gebied zou snijden. Het antwoord van de meegereisde ambtenaren is dat de Buitenring primair over de bestaande weg zou lopen. Alleen een smalle strook bomen die tussen de bestaande weg en de direct naastgelegen ventweg zou gekapt moeten worden. Zo wordt gezegd.
Ondertussen wordt ook bevestigd dat er meer dan 300 zienswijzen van individuele personen, gemeenten en organisaties zijn ingediend. Op het provinciehuis is men nu bezig die zienswijzen te toetsen. De ambtenaar geeft aan dat er - los van de juridische toetsing - in ieder geval ideeën en suggesties bij zitten die de provincie nader wil onderzoeken. Als er een beter alternatief is, dan leggen we dat niet zomaar aan de kant, zo wordt mij verzekerd.
De Tunnelstraat in Kerkrade rijden we 2x op en neer. Ook hier hetzelfde beeld: het is er een drukte van jewelste. Ik maak een notitie om zelf op andere momenten van de dag/week nog eens zelf op pad te gaan, alleen om zeker te zijn dat de drukte niet een eenmalige en toevallige gebeurtenis is. De gemeente Kerkrade zou liever zien dat de Buitenring hier afbuigt richting de Binnenring in plaats van over te gaan in een verlenging van de Dentgenbachweg richting Avantis. De weg zou in een tunnel moeten komen, om de mensen op de Tunnelstraat niet met nog meer herrie en uitstoot op te zadelen. gevraagd naar de kosten stelt de ambtenaar dat berekeingen uitgaan van 60 miljoen euro voor de nog geen twee kilometer lange tunnel. De hele Buitenring is becijferd op 195 miljoen. Die verhouding lijkt zelfs mij wat gortig.
Als ik een paar dagen later tijdens het Cultura Nova-festival de Heerlense wethouder Offermans spreek, krijg ik te horen dat de gemeente Heerlen absoluut tegen de aansluiting van de Buitenring op de Binnenring van Heerlen ter hoogte van de Tunnelstraat is. Volgens verkeersberekeningen zouden Buitenringgebruikers massaal de aansluiting nemen om via de Binnering naar de A76 te komen. Daarmee zit de Binnenring meteen helemaal op slot, stelt Offermans. Nee, de Buitenring moet echt buiten om lopen, vindt hij.
Het is iets na vier uur als we terug zijn in Nuth.
Naschrift (10-9-08): in de eerste gepubliceerde versie van dit specifieke artikel stonden enkele verkeerde namen (o.a. werd het Broeklandcollege genoemd, terwijl dit het Carbooncollege had moeten zijn) en straten. De heer Wevers heeft mij hier terecht op gewezen. In het bovenstaande stuk staan deze nu gecorrigeerd (de inhoud van hetgeen beschreven is, is uiteraard wel correct). Los hiervan wil ik alleen nog toevoegen dat een artikel als Buitenring-3 bedoeld is als weergave van mijn subjectieve impressies van dat moment. Ik probeer daarmee duidelijk aan te geven hoe zaken (zie bv. de busrit of de vergadering van de bewonersplatforms) op mij overgekomen zijn. Daarnaast zal ik de komende tijd ook concrete vragen/issues/standpunten in mijn artikelen plaatsen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten