Eind mei verscheen de Milieu Effect rapportage (MER) en het voorkeurstracé voor de Buitenring. Kort daarop presenteerde de Milieufederatie haar rapport over het voorkeurstracé. Het is zeer kritisch: het rapport - opgesteld door een bekend extern adviesbureau - stelt dat veel van de uitgangspunten voor het voorkeurstracé niet kloppen of in ieder geval niet meer van deze tijd zijn. De conclusie is dat slechts op twee plaatsen sprake is van een beperkt knelpunt in de verkeersafwikkeling. Zowel deze als overige stremmingen in het verkeer zouden met normale verkeerskundige maatregelen op de bestaande wegen kunnen worden opgelost.
In kort: de Buitenring is niet nodig, het vermindert de druk op het bestaande verkeersnet in de Parkstad niet en de afwikkeling van het verkeer vanaf het noorden (via de A76) richting Kerkrade en Herzogenrath is er ook niet echt mee geholpen. Ik moet zeggen dat de conclusies stevig zijn en dat ook de toelichting die we als fractie van de Milieufederatie kregen, hout sneed.
Omdat ik - als oud-journalist - altijd werk volgens de methode hoor-wederhoor, ga ik het ambtelijk projectbureau van de provincie vragen om hun mening te geven op het rapport van de Milieufederatie. Info hierop volgt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten