Sinds twee weken woedt er in de media en de provinciale politiek een discussie over de plotselinge prijsverhoging van busbedrijf Veolia voor het zogeheten euro-kaartje. Die prijs ging - zonder grote voorafgaande aankondiging - ineens omhoog van 1 euro naar 2,50 euro. Veel regelmatige busgebruikers hebben zich hieraan geergerd, vooral omdat Veolia ook niet een duidelijke reden voor de verhoging gaf. Ik ben zeker geen pleitbezorger van Veolia, maar het is toch goed om even te schetsen wat die achtergronden voor de verhoging zijn.
Toen Veolia de prijs voor de 1 euro-dagkaart vaststelde, was het bedrijf nog volop bezig met de aanbestedingprocedure van de provincie Limburg. Ze hebben toen een zo scherp (=laag) mogelijke prijs neergezet. De dagkaart zelf was destijds geen eis van de provincie, maar was iets dat Veolia uit eigen beweging in de aanbesteding heeft geintroduceerd (tegen het tarif van 1 euro) om haar totaal-aanbieding zo aantrekkelijk mogelijk te maken.
Vervolgens blijkt nu dat de dagkaart een enorm succes is. Dit heeft voor Veolia 2 onverwachte (=hun woorden) nadelige gevolgen:
1) steeds minder mensen kopen een abonnementskaart (iets waardoor Veolia zich eerder voor langere tijd verzekerd wist van vaste inkomsten)
2) door de drukte in de bussen als gevolg van de dagkaart, moet Veolia plotseling extra bussen inzetten. De dagkaart was bedoeld om de lege plekken in de bussen te vullen. Nu zijn de bussen vaak zo vol met dagkaarthouders, dat er te weinig plaatsen over zijn voor overige busgebruikers. Extra bussen kosten extra geld en zo had Veolia de dagkaart niet bedoeld.
Om de kosten van de bovenstaande ontwikkelingen te dekken, vond Veolia het nodig de prijs van de dagkaarten te verhogen. Eerlijkheidshalve moet gezegd worden dat een dagkaart van 2,50 euro nog steeds een stuk goedkoper is dan dezelfde busreis met een normale strippenkaart. Tot zover de uitleg.
De provincie kan hier formeel niet veel veranderen, want de dagkaart en de prijs daarvan is iets dat door Veolia zelf is bedacht (als extraatje, zogezegd). Ze mogen die dus ook verhogen. Onze gedeputeerde Bert Kersten heeft inmiddels wel duidelijk naar Veolia aangegeven dat hij het geen stijl vindt om de prijzen op zo korte termijn en zo drastisch te verhogen. Die communicatie naar de busgebruikers had veel beter gemoeten. Inmiddels lijkt ook bij Veolia het besef te ontstaan dat de gang van zaken bepaald geen schoonheidsprijs verdient. Het lijkt erop alsof het bedrijf door alle commotie bezig is om alsnog iets aan de prijsverhoging te doen. Ik blijf deze zaak verder volgen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten