maandag 18 oktober 2010

Politiek besluit Buitenring is genomen

Een week geleden heeft een meerderheid van de Staten besloten om de aanleg van de Buitenring Parkstad Limburg (BPL) goed te keuren. Ook de PvdA-fractie heeft in meerderheid voor het voorstel gestemd, omdat we van mening zijn dat nut en noodzaak van de 2x2-baansweg duidelijk zijn aangetoond. Onze belangrijkste redenen waren:
  • alle Parkstadgemeenten vragen sinds eind jaren '90 uitdrukkelijk om aanleg van de Buitenring ter versterking van de economische structuur en de interne bereikbaarheid in hun regio (ook Kerkrade, al wil deze een andere Buitenring). Los van het eigen onderzoek over nut & noodzaak door de provincie, wordt de centrale rol van de BPL in de economische ontwikkeling nog eens onderstreept in de 'Regiovisie Parkstad' die onlangs door alle Parkstadgemeenten is vastgesteld. Als we accepteren dat politieke besluiten op een zo laag mogelijk overheidsniveau en zo dicht mogelijk bij de burger gemaakt moeten worden, dan moeten we ook accepteren dat de gemeentebesturen en gemeenteraden in de Parkstad het beste weten wat er voor hun regio goed is. Als PvdA-fractie in Provinciale Staten ondersteunen en delen we de Regiovisie (kaart: De Limburger).
  • de combinatie van verbeterde leefbaarheid in de kernen (geen vrachtwagens meer door kleine straten die daarvoor helemaal niet zijn bedoeld), duidelijke scheiding van (doorgaande) verkeersstromenen van verkeersveiligheid vormen tezamen voldoende reden om te kiezen voor de aanleg van een nieuwe weg die toekomstbestendig is. Daarbij is goed gekeken naar de krimp en vergrijzing die de regio de komende jaren nog tegemoet gaat. Ook als je de allerlaatste cijfers op dit gebied meeneemt, blijft de aanleg van een 2x2-baansweg om de oostelijke flank van Parkstad verantwoord.
We hebben ruim 2 jaar gedaanover ons besluit. In die tijd hebben we meerdere keren gesproken met allerlei belanghebbenden en met de gemeentebesturen en diverse raadsleden. Er zijn meerdere commissievergaderingen aan de Buitenring gewijd, waarin zowel voor- als tegenstanders konden inspreken. We hebben meerdere bezoeken ter plaatse gedaan, hebben een inspraakavond gehouden en zijn drie weken geleden ook - zoals eerder beloofd - terug naar Brunssum gekomen om de redenen voor ons uiteindelijke standpunt uit te leggen aan geïnteresseerde bewoners. Tenslotte zijn er nog de vele zienswijzen geweest. Bij het lezen daarvan hebben we ons voornamelijk gericht op de opmerkingen die het Algemeen Belang (ie. nut & noodzaak) van de Buitenring betwijfeldenof die de milieu-effecten van de weg te groot achtten. Daarbij hebben we ook nadrukkelijk gekeken naar de haalbaarheid en effectiviteit van de zogeheten nul+-optie (een alternatieve route tussen de gemeentes over bestaande weg met extra rotondes) en naar de genomen maatregelen om waardevolle natuur te sparen/compenseren.
Voor ons is de nul+-optie geen haalbaar alternatief gebleken. Er zijn meerdere - beperkte - studies gedaan naar het probleemoplossend vermogen van deze weg. Daarbij kwam consistent naar voren dat de weg leidt tot nieuwe verkeersproblemen elders in de Parkstad. Los daarvan gaat de nul+-optie nog steeds langs en door woonkernen en over wegdelen die we juist willen ontlasten. Ook zien we structurele problemen bij de afwikkeling van het verkeer dat van de nieuwe afrit bij Nuth zal komen.
Wat milieu-effecten betreft hebben we heel precies gekeken naar de mogelijkheden om waardevolle natuur te ontzien. Dat heeft geleid tot meerdere grote aanpassingen van de Buitenring ten opzichte van de originele versie. Vervolgens hebben we onderzocht of voor de overige trajecten nog oplossingen te bedenken waren of dat alleen gecompenseerd kon worden. We zijn ervan overtuigd dat alle noodzakelijke onderzoeken zijn gedaan en dat alles is gedaan om zoveel mogelijk uit natuurgebieden te blijven. De compensatiemaatregelen zijn wat ons betreft zowel wat kwantiteit als ook naar kwaliteit in orde. Dat kan ook haast niet anders, want er moet aan 7 verschillende milieuwetten worden voldaan.
We begrijpen dat voor individuele mensen die langs de Buitenring komen te wonen, ons besluit moeilijk of niet acceptabel zal zijn. We kunnen ons de kwaadheid van deze mensen heel goed voorstellen. Desondanks moeten wij een keuze maken tussen Algemeen Belang en Individueel Belang. In dit geval was voor ons het Algemeen Belang voor de hele regio zo groot, dat we daarin gekozen hebben voor de aanleg van de BPL. We gaan er vanuit dat de provincie ruimhartig zal zijn met schadeloosstelling. Ik heb daar tijdens het debat ook nog eens extra op aangedrongen. Zeker in situaties waar de grens tussen planschade en het opkopen van het eigendom nog maar nauwelijks is vast te stellen, moet de provincie wat ons betreft de mensen de gelegenheid bieden om elders opnieuw te beginnen. Het wachten is nu op de Raad van State-uitspraak (foto: www.buitenring.net).
Tenslotte: van begin af aan was de afspraak dat de gemeenten eventuele aanpassingen op hun gemeentelijke wegen zelf zouden betalen. Samen met de VVD hebben we als PvdA-fractie een motie opgesteld die GS opdraagt te onderzoeken in hoeverre we alsnog een deel van die kosten door de provincie kunnen laten betalen. Op die manier proberen we ervoor te zorgen dat de gemeenten niet nog eens flinke extra kosten voor hun kiezen krijgen.
De Statenvergadering was live te volgen via het internet. Je kunt het nog eens terugzien door op deze LINK te klikken.

2 opmerkingen:

Unknown zei

geachte heer Pennings,

Ongekontroleerde groei van de infrastruktuur in alle samengegroeide Parkstad Gemeenten waardoor vrachtauto's door woonkernen rijden en knelpunten zijn ontstaan.

Blijft dan wel nog de vraag, wie heeft in het verleden "vorige eeuw" in bestuurlijke zin "geslapen" in alle Parkstad Gemeenten? En waarom hebben toen de Provincie Limburg Statenleden en ambtenaren niet tijdig op de rem getrapt en bijgestuurd.

Wie gaat na 2015 aan de bewoners uitleggen wanneer de BPL een onleefbare woonomgeving opleverd met zware milieubelastingen en niet alle knelpunten heeft opgelost.?

Anoniem zei

Initiatiefvoorstel inzake ambtelijke ondersteuning voor Kerkraadse burgers bij
het aantekenen van beroep tegen het inpassingsplan Buitenring.
De PvdA Kerkrade dient bij deze een initiatiefvoorstel in met als doel het college
opdracht te geven tot het beschikbaar stellen van ambtelijke ondersteuning ten
behoeve van de Kerkraadse burgers welke vanaf begin november beroep zullen
aantekenen tegen het inpassingplan van de buitenring welke op 8 oktober 2010 door
Provinciale Staten is aangenomen.
De PvdA Kerkrade is van mening dat, mede gelet op de reeds in de raad breed
gedragen afkeur van het aangenomen plan, onze burgers recht hebben op onze
maximale ondersteuning in deze zaak. Wij hebben als raad al enige jaren sterk
geageerd tegen het nu voorliggende plan. Wij hebben onze burgers steeds overtuigd
van onze vasthoudendheid en hebben in onze partijprogramma’s heel duidelijk onze
weerstand tegen de weg uitgesproken en onze steun aan de burgers toegezegd.
De ondersteuning zal bestaan uit advies hoe beroep moet worden aangetekend, het
opstellen van beroepschriften, het verzamelen en opstellen van dossiers, het
bewaken van termijnen waarbinnen correspondentie moet plaatsvinden, het
beantwoorden van correspondentie vanuit RvS en het begeleiden van degenen, die
beroep aantekenen, bij de zitting bij RvS.
De financiële middelen voor deze ambtelijke ondersteuning zal uit het gedeeltelijk
vrijmaken van gelden van het Essentfonds. Wij willen hierbij een maximaal bedrag
van € 30.000,-- voteren voor dit initiatiefvoorstel.
Met vriendelijke groet.
PvdA Kerkrade.
Pascal Kockelkorn.