maandag 27 april 2009

Voorkeurstracé Buitenring Parkstad moet anders!

Gedeputeerde Staten (GS) presenteerde afgelopen vrijdag tijdens de commissievergadering Fysiek Domein 10 alternatieve baanvakken voor het eerder vastgestelde Voorkeurstracé van de Buitenring. De alternatieven houden meer rekening met de vele ingediende wensen en bedenkingen van burgers, organisaties en gemeenten. De provincie wil nu namelijk zo snel mogelijk beginnen met de uitwerking (inpassing) van die Buitenring tussen Nuth en Kerkrade. De weg (2x2-baans) moet leiden tot een betere doorstroming van het verkeer in de Parkstadgemeenten en daarnaast zorgen voor economische ontwikkeling. De gedachte is dat bedrijvigheid aangelokt wordt door goede verbindingswegen. De Parkstadgemeenten zijn allemaal voor de aanleg van de Buitenring, die moet beginnen bij Nuth en eindigt bij Avantis. Daarbij dragen de gemeenten voor de helft bij in de kosten en de andere helft betaalt de provincie. Het is immers een provinciale weg.

Bij begin van de discussie kwam gedeputeerde Driessen alvast met de allernieuwste berekeningen over verwachte verkeersstromen op de Buitenring tot het jaar 2025. In die berekeningen zijn de allerlaatste bevolkingsgegevens, krimp- en vergrijzingscijfers meegenomen (ETIL-rapport). Ook is rekening gehouden – zo Driessen – met omliggende wegen zoals de nieuwe weg Born-B56n-N274 tot aan Brunssum. De cijfers geven aan dat ondanks krimp en vergrijzing de Buitenring noodzakelijk is in een 2x2-baansuitvoering. Als PvdA hebben we om de berekeningsdetails gevraagd, omdat we onder meer willen zien welke wijken langs de Buitenring bij de berekeningen zijn betrokken.

Los van de nut-noodzaakdiscussie waren voor ons als PvdA-fractie de verschillen tussen de alternatieve wegdelen en het eerder door GS vastgestelde Voorkeurstracé zo groot, dat we tot de conclusie kwamen dat het GS-Voorkeurstracé feitelijk volledig achterhaald is. De alternatieven blijken stuk voor stuk veel beter aan te sluiten op leefbaarheid, milieubehoud en duurzaamheid dan de originele weg. Vrijwel op alle onderdelen zijn de eerder ingediende kritiekpunten weggenomen.Verantwoordelijk daarvoor is een gespecialiseerd bedrijf uit Schinnen, dat duidelijk beter de weg weet in dit zuidoostelijk deel van Limburg dan de externe deskundigen die het Voorkeurstracé hadden bedacht.
Het nadeel van de alternatieven is dat de Buitenring daarmee circa 50 miljoen euro duurder uitvalt dan het Voorkeurstracé. De vraag tijdens de commissievergadering was of die aanpassingen nu gelden als ‘meerkosten’ of dat je eigenlijk geen vergelijk meer mag trekken met de oorspronkelijke plannen omdat die gewoonweg niet goed genoeg zijn. Die vraag is belangrijk, omdat in het contract tussen de provincie en de gemeenten staat dat de kosten voor het Voorkeurstracé gedeeld moeten worden, terwijl aanvullende wensen (i.c. de alternatieven) alleen voor rekening komen voor de gemeente die erom vraagt.
Nu is er al overleg geweest tussen de provincie en de Parkstad. Volgens gedeputeerde Ger Driessen staan alle gemeenten inhoudelijk positief tegenover de alternatieve wegdelen, maar hebben zij meteen aangegeven dat ze er geen geld voor hebben. Gedeputeerde Driessen was in de vergadering dan ook heel duidelijk: “Ik heb alleen mandaat voor een doelmatige en sober uitgevoerde weg. Dat is het GS-Voorkeurstracé. Als de Parkstadgemeenten niet kunnen of willen betalen, dan blijf ik bij dit tracé, ook al zie ik ook dat een aantal alternatieven een duidelijke verbetering voor de omgeving en het milieu zou betekenen”.

Op dit punt hebben wij als PvdA de zaak omgedraaid: voor ons bestaat het door GS vastgestelde Voorkeurstracé vanaf nu niet meer. De gepresenteerde alternatieven zijn wat ons betreft nu het nieuwe Voorkeurstracé. In die redenering gelden de aanpassingen dus ook niet meer als ‘meerkosten’ voor de gemeenten, maar moeten de totale kosten van de nieuwe weg door provincie en Parkstadgemeenten gedeeld worden. ‘Samen trap op – samen trap af’. Wij vinden dan ook dat GS officieel het GS-Voorkeurstracé moet wijzigen en op basis daarvan met de gemeenten moet overleggen hoe de kosten verdeeld moeten worden. Dat zou – wat ons betreft – niet op gemeenteniveau moeten gebeuren, maar op het niveau van de Parkstad als geheel. Immers, de weg is bedoeld voor iedereen uit de Parkstad. Samen met de gemeenten moeten GS objectieve criteria vaststellen waarmee gemeten kan worden wat iedere gemeente – met ieder zijn eigen financiële beperkingen –aan de nieuwe weg kan bijdragen. Aansluitend moet Driessen maar bij Provinciale Staten terugkomen om te bespreken op welke manier een eventueel resterend gat in de begroting van de Buitenring gedekt kan worden.

De PvdA-fractie is in ieder geval duidelijk: de Buitenring wordt aangelegd voor een periode van 50-100 jaar. Dat betekent dat je nu moet gaan voor de beste oplossing en niet voor een oplossing waarmee je je kleinkinderen later niet meer onder ogen durft te komen.

4 opmerkingen:

jos wevers zei

Roy,

de keuze van de PvdA maakt veel duidelijk: het woongenot van vele gezinnen in Amstenrade, Treebeek, Amstenraderveld, het Ambacht en Brunssum-Noord (meer dan 800 gezinnen) wordt geweldig aangetast door de zogenaamde "verbetervariant" en daar gaan jullie als PvdA geheel aan voorbij!! PvdA-kiezer laten jullie in de kou staan!
Argumenten die jullie aanvoeren om de weg niet meer over Randweg langs een woonwijk te laten lopen, zijn kennelijk een kilometer verderop niet meer van toepassing!!! Dat moet de Provincie maar eens uitleggen als we bij de Raad van State zijn......
De Buitenring Parkstad zal eindigen als de Zwart 1 als je herkozen wordt zul jij dat ook gaan meemaken.
Terecht maakte je de opmerking tijdens de cie-vergadering dat de Provincie, bij de vaststelling van de voorkeursvariant, haar huiswerk niet goed gedaan heeft. Maar je gaat me te gemakkelijk aan het feit voorbij dat die voorkeurs-variant wel in procedure in gebracht... Is het afwijken daarvan zo maar mogelijk? Ik betwijfel het...
En dat terwijl de Buitenring niet nodig is; de onderbouwing van Math S. in de brief kan je toch niet overtuigen?

Lees op de website www.gerdriessen.nl maar eens de reacties!

Unknown zei

ik heb meer dan 25 jaar dagelijks v.v
tijdens de piektijden per eigen auto gereisd over de N299 2x 1 baans max 80 kmh (trajekt tussen Kerkrade en Brunssum en langs Oostflank van Brunssum).
Vanaf mijn woning in Brunssum Noord tot aan mijn werkplek op Ind. terein Strijdhagen ( Landgraaf) zonder ook maar een keer in de file te hebben stilgestaan. En er was ruim voldoende kapaciteit aanwezig op dit trajekt voor groei. Wanneer er nu sprake is van krimp dan is in deze route nog meer reservekapaciteit aanwezig.
Daarbij kwam ik elke dag 2 keer langs de ingang van Mondo Verde en Snowworld, en Gaiaparc lag min of meer om de hoek.Dus deze Oost route naar deze parken is mijninziens ruimschoots op haar taak berekend.Zoals gezegd een goede snelle verbinding 2x 1 baans

Een substantiele tijdwinst op dit woonwerkverkeer vanuit de woonwijk naar N299 en vandaar via toegangswegen naar het Industrie terrein is bij aanleg van een 2 x 2 baansweg op N299 marginaal en van geen beduidend belang.

Hierdoor blijf ik bij mijn standpunt:
Nut of Noodzaak = niet bewezen.

En een goede,goedkope en direkt beschikbare oplossing voor de Ontwikkeling van de Oostflank van Brunssum = Buitenring 0+ Variant inkl B56 en Bab 46.


john snackers

Anoniem zei

Laat de buiten-ring emaar heel sne komen

Unknown zei

De buitenring is overbodig. Ik heb nog nooit in een file gestaan door drukte, alleen door wegwerkzaamheden of ongelukken.

De gemeente Heerlen heeft land afgesnoept van Amstenrade. Akkerland behoren bij Kasteel Amstenrade ligt nu opeens in Hoensbroek.
De bomen op de Alle hebben altijd in Amstenrade gestaan. Nu staat het bord halverwege. Deze bomen horen bij het beschermd Dorpgezicht Amstenrade. Iets dat doe klootzak ban eenh Driessen wilt vernietigen. Ja jullie lezen het goed een Klootzak! Die man luisterd niet naar de veel betere alternatieven (noordelijk variant aansluiten op de A2 bij Born) die veel natuur spaart.

Deze noordelijke variant gaat over bestaande wegen en ontlast het knooppunt Nuth wat niet op te lossen is met het huidige model. De buitenring zal Nuth/Vaesrade onleefbaar maken. Amstenrade zal het mooie dorpgezicht kwijt raken. Het kasteel Amstenrade zal in verval raken door het verlizen van de pachtgelden.

Driessen kan verwachten dat mensen in bomen klimmen.

Driessen is de duivel in dit verhaal.